Co usłyszę – zapomnę. Co zobaczę – zapamiętam. Co zrobię – zrozumiem

Nie ma chyba lepszej metody na przyswajanie nowych informacji, niż sprawdzenie teorii w praktyce. Będziecie się o tym przekonywać na każdych naszych zajęciach programowania. Spokojnie. Cytaty z Konfucjusza raczej się na nich nie znajdą, ale kilka faktów z dziedziny kognitywistyki przygotuje Was na – nie ukrywajmy – ciężką, umysłową pracę. Was i Wasz mózg.

 

Która półkula mózgu będzie bardziej puchnąć w trakcie kursu programowania?

Prawdopodobnie lewa, odpowiedzialna za logikę, myślenie analityczne i procesy rozumowania. Lewa półkula włącza się również wtedy, gdy piszemy, wypowiadamy się lub uważnie kogoś słuchamy.

Natomiast prawa półkula weźmie na siebie nasze humory (czyt. emocje). Włączy się, gdy konieczne będzie myślenie abstrakcyjne, kreatywność, wyobraźnia. A także wtedy, gdy prowadzący opowie żart (prawa półkula podpowie, w którym momencie można się roześmiać).

Nie zawsze mamy wpływ na to, w jaki sposób działa centrum naszego ośrodkowego układu nerwowego. Ale istnieje wiele sposobów na to, żeby to działanie usprawnić, poprawiając tym samym pamięć, przyswajanie informacji i ogólną kondycję naszego mózgu.

 

O pamięci

Krótko. Każda informacja, która dociera do naszego mózgu przechodzi przez trzy etapy:

  • pamięć bezpośrednia – najkrótsza, tutaj informacje zatrzymują się tylko na kilka sekund!
  • pamięć krótkotrwała – tu wpadają informacje, które uznamy za interesujące oraz ważne, i grzeją tu miejsce przez około 30 sekund,
  • pamięć długotrwała – tu przechowywane są informacje nabyte w czasie nauki i powtarzania. Posiada praktycznie nieograniczoną pojemność.

Aby więc nasza nauka nie poszła w las, powinniśmy zrobić wszystko, żeby trafiła do pamięci długotrwałej. Oto, co nam może w tym pomóc.

 

Synchronizacja półkul

Jednym ze sposobów na efektywniejszą naukę, jest aktywowanie lewej i prawej półkuli mózgu równocześnie. W tym celu musimy postarać się o pobudzenie więcej, niż jednego zmysłu i np. w czasie nauki przedmiotów ścisłych włączać ulubioną muzykę lub powtarzać materiał uprawiając jogging jednocześnie.

Wasz mózg ucieszy się, jeśli od czasu do czasu zaskoczycie go przy codziennych rutynowych czynnościach. Zamknijcie na chwilę oczy w czasie jedzenia (pobudzając zmysł smaku i węchu) albo pomieszajcie kawę lewą ręką, jeśli zazwyczaj mieszacie prawą. Podejrzewamy, że kodowanie z zamkniętymi oczami również może go rozbawić 

 

Praktyka i systematyczne powtarzanie

Naukowcy są zgodni – im więcej powtórek, tym wiedza pozostaje z nami na dłużej. A im więcej materiału do przyswojenia, tym więcej czasu powinniśmy poświęcić, na jego zapamiętanie ( mówi o tym prawo Foucaulta wyrażane wzorem t=kl2, gdzie „t” to czas uczenia się jednego elementu, „l” długość szeregu, a „k” to wartość stała). Ale sama teoria, to za mało. Szybciej przyswoimy wiedzę, jeśli teorię sprawdzimy w praktyce. Tak, to również udowodnione naukowo.

Według piramidy Daley’a zapamiętujemy:

  • 20% tego, co usłyszymy
  • 30% tego, co zobaczymy
  • 50% tego, co zobaczymy i usłyszymy
  • 90% tego, co sami zrobimy

 

Pora uczenia się

Na koniec warto wybrać na naukę taką porę dnia, w której wydolność umysłowa jest największa. W ciągu doby obserwujemy dwa szczyty aktywności intelektualnej. Pierwszy to godziny poranne aż do południa. O tej porze wzrasta aktywności kory przedczołowej, która odpowiedzialna jest za działanie pamięci roboczej, planowanie działań i przewidywanie ich konsekwencji, a także w podejmowanie decyzji.

 

Drugi szczyt przypada na godziny popołudniowo-wieczorne, zwłaszcza między godziną 16.00 a 19.00. Czas ten sprzyja nauce, a przyswojone informacje zapisywane są w pamięci długotrwałej. W tym przedziale czasowym najlepiej wykorzystujemy nasz magazyn pamięci.

Oczywiście należy brać pod uwagę indywidualne preferencje każdego z nas i wybierać taki czas na naukę, w którym w naszym odczuciu uczy nam się najłatwiej. Powodzenia!

Autor: KK

 

Źródła

  • [1] https://silesion.pl/kiedy-najlepiej-przyswajamy-wiedze-wcale-nie-rano-09-09-2017
  • [2] http://productivemag.pl/4/kiedy-jestesmy-najbardziej-produktywni
  • [3] http://www.jumpip.pl/strefa-wiedzy/artykuly/69-pamiec-jak-dziala-i-gdzie-jej-szukac-czyli-20-000-mil-pamieciowej-podrozy